יום שני, 30 בינואר 2012

הרב גורן על משמר השבת

בגליון בשבע האחרון הופיע מאמר תגובה יוצא דופן. המאמר נכתב ע"י ר' קובי דמבינסקי, מנהל הארכיון של כתבי הרב גורן, כתגובה להתקפה של הרב אליעזר מלמד על הרב הצבאי הראשי. עלי לציין שבדרך כלל גם אם אינני מסכים עם דברים של הרב מלמד, אני יכול להבין את עמדתו. לא כן ביחס לטור הזה. הרב מלמד השווה בין הרבצ"ר הנוכחי לבין הרב גורן והרב גד נבון וקבע ללא עוררין ששני הרבצ"רים שמנוחתם עדן היו עומדים בפרץ ולא היו נותנים למטכ"ל לקבוע שעל חיילים להשאר בטקסים בהם יש שירת נשים.


[להגדלה - לחצו על התמונה]

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: יניב תאריך: 31/01/12, 02:48:55


אינני קורא בשבע. הכתבה הזו פשוט מדהימה בפשטותה.
ילמד הרב מלמד על מה יוצאים למלחמת מצווה ועל מה לא...





שם השולח: מישקה תאריך: 31/01/12, 06:22:20


בלי שום קשר לרב מלמד, הקריאה של דמבינסקי פשוט מגמתית. הוא בעצם מבקש לטעון שכל המאבק של הרב גורן בסיפור הזה היה רק בגלל חילול שבת. קודם כל מה הוא רוצה לומר, שזמרת לא הפריעה לרב גורן בכלל? דבר שני מהסיפור עצמו עולה אחרת: שמשה דיין בא עם פשרה "שהזמרת תופיע במקום אחר בלי ליווי ובלי מוזיקה" - רגע, אם הבעיה היא רק שבת, מספיק בלי ליווי ומוזיקה, אבל למה במקום אחר, למה חצי קילומטר?!....

איך אומרים: מ.ש.ל.






שם השולח: יניב תאריך: 31/01/12, 17:34:39


במקום אחר -לא על שולחן הסדר ולא בהקשר שלו. בלי ליווי - בלי כלי ליווי. מה מגמתי בקריאה של הדברים?
מדוע ליווי קשור לקול באישה לדעתך? ומה הקשר בין מיקום ההופעה לכך? די ברור שעניין הפרהסיה של חילול החג הפריע לו ולכן הוא אסר את כלי המוזיקה והרחיק את ההופעה (ובכך מנע ממנה אולי להחשב פעילות ביום המנוחה).





שם השולח: יניב תאריך: 31/01/12, 17:44:43


ולחלופין - מקום אחר, כדי לא להפוך את ליל הסדר להופעה. ואז מה שהדאיג את הרב גורן היה מה שהדאיג באופן מסורתי דתיים בציבוריות הישראלית: חילול שבת בוטה וזלזול מופגן במסורת. לא קולות נשים.





שם השולח: מישקה תאריך: 31/01/12, 18:16:02


מה מיקום ההופעה קשור? שכפי שהרב גורן בעצמו כותב, אף חייל דתי לא נכח בה בפועל. אני רק הצבעתי על כך שמשה דיין, ברצונו לפתור את הבעיה של הרב גורן, לא רק הציע שהזמרת תופיע בלי ליווי - מה שהיה פותר את בעיית חילול השבת, שלטענת דמבינסקי היתה כל העניין - אלא הציע גם שהיא תופיע באתר אחר. מה שמוכיח שהיתה לרב גורן בעיה עם עצם הופעתה ולא רק עם חילול השבת.






שם השולח: מישקה תאריך: 31/01/12, 18:19:11


וגם אתה, כשאתה הולך בכיוון הספקולציה שלך שמה שהפריע לו לא היתה הלכה ספציפית אלא האווירה של הסדר (אני מתעלם מההתפתלות המאולצת של "פעילות ביום המנוחה"), שומט ממילא את כל הטענה של דמבינסקי שהתריס כנגד הרב מלמד שהרב גורן נלחם רק על חילול שבת ודברים גדולים כאלה.
בכל מקרה גם הקריאה שלך מגמתית - העיקר שלא להגיע למסקנה שעצם שירת הזמרת הפריע לו....

ואני מצביע שוב על מה שהדגיש הרב גורן, שהדתיים לא נכחו בפועל בהופעה. ממנו למפקד בה"ד 1...

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 31/01/12, 18:33:22


להבנתי, בסיפור הזה לרב גורן הפריעו שני דברים:
א. חילול שבת ויו"ט.
ב. פגיעה באוירת החג בזה שיש הופעה.

יכול להיות שגם העניין של קול אשה היה כאן ברקע, אבל בודאי שלא ניתן להוכיח מהסיפור הזה מאומה.





שם השולח: יניב תאריך: 31/01/12, 19:06:14


מה מגמתי בקריאתי, מישקה?
ייתכן, כמובן, שהפריע לרב גורן שהזמרת לא הקפידה על אכילת מצה שמורה יד, ולכן עשה הכל להרחיקה מליל הסדר. אני בסך הכל ניסיתי להבין כפשוטם את דברי הרב בזכרונותו. מלחמה על כבוד החג מצאתי, קול באישה ערווה - לא.
אגב, אשאל את הרב מלמד, האם אי פעם יצא הרב גורן מטקס של שירת נשים, והרי היו רבים בזמנו והוא היה רב אמיתי, לא כמו ההוא, הטייס הפחדן, לא?!





שם השולח: מישקה תאריך: 01/02/12, 07:23:24


מה מגמתי? המאמץ המאולץ שלך להתחמק מהתובנה המתבקשת, שחלק ממה שהפריע לרב גורן בסיפור היה עצם זה שמדובר בזמרת. שזה הגיוני לא פחות מהפרשנות הספקולטיבית שלך שתולה זאת ב'זלזול מופגן במסורת' (אגב, למה הדתיים לא באו לזה אחרי הסדר? הרי אין שום בעיה עם שירת נשים, לפי ספרי ההלכה שיניב מחזיק, לא?). והדמגוגייה של אכילת מצה לא מקדמת אותך לשום מקום, אם חשבת אחרת.





שם השולח: תורני אחד תאריך: 01/02/12, 09:27:34


ייתכן שסמך הרב מלמד על הקוראים שיבינו שאין כאן כל בדל ראיה ולכן לא הגיב.

רציתי לציין עניין נוסף - הרב מלמד לא לקח את הסיפור מאת איזה דמבינסקי* אלא שמע את הסיפור מהרב גורן גופו. כך שמהסיפור ביומן לא ניתן להוכיח לפה או לשם ואין כאן כל סתירה לדברי הרב מלמד.

ראוי לציין שגם אם המאבק היה על נושא אחר עדיין רואים רבצ"ר בעל עמידה על קודשי ישראל. להבדיל וכו'

*איני יודע מה הופך אותו למומחה להגותו ומעשיו של הרב גורן מעבר להיותו מנהל הארכיון.

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: תורני אחד תאריך: 01/02/12, 09:31:02


רציתי להוסיף משהו, כותב ה"גאון" מחבר המאמר בסופו את החידוש ההלכתי המופלא שמותר לה לבת לשיר כאשר לא שומעים אותה.

האם נמצא באיזה מקום בעולם רב שאוסר? האם הרב מלמד או רב אחר יאסרו לבת לשיר לעצמה?

אם כבר יש כאן כעין פסק של הרב גורן בניגוד להיתר שו"ת שרידי אש שהביא את דעת רבני גרמניה על דבר שירת שירי קודש בשבת.





שם השולח: יניב תאריך: 01/02/12, 13:03:32


למישקה, ספר ההלכה שיניב מחזיק אומר שאחרי ליל הסדר הולכים לישון.
ההיגיון הפשוט שיניב מחזיק אומר שאדם תקיף כמו הרב גורן היה מעורר מהומות כל שני וחמישי על הופעות של להקות צבאיות אלא אם כן לא סבר שנכון לעשות זאת, לפחות טקטית.
מובן שאם הרב מלמד דיבר עם הרב גורן אמש והנ"ל הסביר לו שכוונתו היתה אחרת מסת*צונזר* טענותיי.
למיטב ידיעתי נוהג הרב מלמד לשתף קוראיו במידע שעלה בידו גם שלא מכלי ראשון. ואולי יבהיר הרב מלמד עצמו את מקורותיו.





שם השולח: תורני אחד (האתר שלי) תאריך: 02/02/12, 12:00:58


הרב מלמד, כתב השבוע על הנושא ברביבים
ראו פה http://revivim.yhb.org.il/?p=459

ראו את הפסקה שלאחר כותרת המשנה 'מאמרו של הארכיונאי'





שם השולח: יניב תאריך: 03/02/12, 12:38:22


איך לומר בעדינות? התגובה לא ממש עונה.
וגם פתיחת ה"יישר כח לארכיונאי" לא ממש שבתה את לבי.