יום שבת, 1 בינואר 2011

קביעת רגע המוות ועוד

כמה דברים שהיו על שולחני בזמן האחרון.


1. בשבוע האחרון עלתה, סביב פטירת שחקן הכדורגל אבי כהן, סערה תקשורתית בדבר קביעת רגע המוות והשתלת איברים. בארה"ב הנושא עלה לפני כמה שבועות כשגורמים בRCA ניסו להתחיל מהלך לבחינה מחדש של הגישה המקובלת בRCA זה שנות דור המגדירה מוות מוחי כמוות לכל דבר. בזמנו פורסם ב"הרהורים בלוג" פוסט אורח באנגלית (קישור) שהוא לדעתי המאמר הטוב ביותר שקראתי בנושא. אני חושב שזו תהיה זכות גדולה למי שיתרגם את המאמר הזה לעברית.


2. עוד בנושא קביעת רגע המוות והשתלת איברים. יש המון חומר ברשת בנושא הזה שכל אחד מכם בודאי יכול למצוא בעצמו בחיפוש פשוט, ובכל זאת אציין לחומרים שעשיתי בהם שימוש בשבוע האחרון: הרב פרופ' אברהם שטיינברג במאמר מקיף בנושא, ועוד מאמרון שבסופה תיאור הניסויים והדיונים שערך עם הג"ר שלמה זלמן אוירבך. הרב יואל קטן בהרצאה מאד מעניינת ומסכמת בנושא (תורף דבריו: הגישה הדוגלת ב"מוות מוחי נשימתי" היא השיטה המבוססת מבחינת המקורות, השיטה הנגדית היא שיטה המתבססת רק על הספק שאולי בכל זאת יש כאן פגיעה בחיים). הרצאתו של הרב יואל קטן נאמרה במסגרת כנס שהתקיים לא מזמן בישיבת הכותל - ההרצאות נמצאות כאן, טרם הספקתי להאזין להרצאות האחרות אך הנושאים נראים מעניינים.


3. בזמנו פרסמתי את תוכנית הכנס "מחשבת ישראל ואמונת ישראל" שהתקיים באוניברסיטת בן-גוריון בתחילת הקיץ. ההקלטות של ההרצאות עלו לרשת לא מזמן וניתן למצוא אותם כאן. ההמלצות שלי: המושב החמישי וההרצאה של פרופ' אשר כהן.

4. מאן דהוא העלה לרשת דיון בין חברי הקהילה שהתקיים בקהילת הרמב"ן בירושלים של הרב דר' בני לאו. הדיון הוא מרתק ממספר סיבות - והוא ניתן להורדה כאן (זה קובץ גדול מאד. מומלץ לשמור למחשב ולהאזין/לראות רק אחרי גמר ההורדה.). בכל מקרה, אני כמעט יכול להבטיח שמי שיצליח להוריד ולמצוא זמן להאזין לדברים, בהחלט יקום בסוף ויאמר לעצמו "דבר כזה עוד לא ראיתי בחיי".

תגובה 1:

קיש אמר/ה...

שם השולח: חמר גמל תאריך: 01/01/11, 22:10:13
לא אהבת את ההרצאה של זאב גריס במושב השביעי? ;)

שם השולח: אבי (האתר שלי) תאריך: 02/01/11, 16:35:19
עלי להגיד שהרושם הכללי שלי הוא שעולם המחקר (ובוודאי עולם בקורת המקרא ואפילו התלמוד) ועולם התורה הן שתי עולמות שאין ביניהם אפשרות כלשהי לדו-שיח של ממש. או שנכנעים לגמרי לתכתיב המדעי, או להיפך.

על כן, נראה לי שרוב דברי הכנס היו מיותרים לאלה מאיתנו שלא מחזיקים בעמדות קונסרבטיביות ושמאלה (או שמתנהגים כאורתודוקסים מבחינה סוציאלית ותו לא מידי).

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 02/01/11, 18:26:39
חמר,
האמת שהתחלתי להקשיב אליו, והייתי צריך להפסיק אחרי מספר דקות ותכננתי לחזור לזה, אך זה פרח לגמרי מראשי עד שראיתי את התגובה שלך. אז אולי אחזור לזה בימים הקרובים.

אבי,
אני מניח שאתה מתייחס לכנס בבן-גוריון. אני דווקא חושב שכן תמצא עניין במושב האחרון (שאף נוכחתי בו). יש כיום באקדמיה לא מעט חוקרים המצליחים לשלב יפה בין המחקר האקדמי לעולם בית המדרש (יש גם הרבה אחרים שלא, אך אני מעדיף להסתכל על חצי הכוס המלאה).

שם השולח: אבי (האתר שלי) תאריך: 02/01/11, 18:28:59
תוכל לנקוב בשמות?

שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 02/01/11, 19:32:42
הנשקה, תא-שמע, שפרבר (מנהגים), מיכאל שוורץ (מורה נבוכים וכוזרי שעומד לצאת לאור).
ראה גם בסקירת הספרים בגליון המעיין החדש בו הרב יואל קטן סוקר ספר יובל אקדמי ותראה שהרבה מהנושאים קרובים מאד לעולמו של איש בית המדרש שכתב את הסקירה.