יום רביעי, 17 במרץ 2010

עצות לעורך הסדר

הנה כמה עצות לעורך הסדר שמשתתפים בו ילדים הקטנים מגיל תיכון:
1. הושב את התלמידים באופן שנח לפנות אליהם - הושב את כל הילדים בגיל המתאים במקומות שניתן לפנות אליהם ושהם יכולים להרגיש שהם חלק ממה שקורה. דאג שהמושבים המוקצים לילדים יהיו כאלה שניתן ונח לשבת עליהם לזמן ממושך.
2. הכן את השיעור - סמן בהגדה שלך מבעוד מועד אלו חלקים מההגדה ניתן להסביר לילדים בגילאים השונים וכיצד בכוונתך להסביר (ע"י שאלות ותשובות). חלקים שאין בכוונתך להסביר לילדים רצוי לעבור עליהם במהירות יחסית או לחילופין לשלוח את הילדים להפסקה קצרה עד לפסקאות היותר מעניינות. הכן רשימה של פסקאות אותם הילדים יכולים לקרוא בעצמם בקלות, אך תן דגש דווקא להסבר הפסקאות ופחות לאופן הקריאה (דקדוק המילים / מנגינה נכונה).
3. התמקד בחומר הלימודים - כל שיחה, בדיחה, סיפור או חידוש שאינו מעניין ההגדה או שהילדים לא יבינו עלולים להפריע את ריכוז הילדים ולהקשות עליהם את הישיבה ליד שלחן הסדר. שמור את כל שאר הדברים לזמן הסעודה, ואם אין להם קשר בכלל לליל הסדר ניתן לשמור אותם בכלל למועד אחר.
4. תן לתלמידיך תמריצים - הכן מבעוד מועד ממתקים או מתנות קטנות לתת לכל מי שמשתתף יפה / שואל שאלות טובות / עונה תשובות מחכימות במהלך הסדר.
5. דאג שכל המשתתפים בסדר (ובמיוחד המבוגרים) ינוחו ויאכלו ארוחה טובה בערב פסח.

יש לכם עצות משלכם? היכנסו והגיבו.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שם השולח: רוני (האתר שלי) תאריך: 19/03/10, 12:53:02


1. לקרוא למשתתפי הסדר "תלמידתך" זה ביטוי קצת מתנשא, משתתפי הסדר הם פשוט משתתי הסדר, אף אחד לא מינה אותי לרב הסדר בטח ובטח שלא את המשתתפים לתלמידים שלי.
2. לישון טוב לפני הסדר זה טוב מאוד, אבל לאכול טוב? אתה מודע להגבלות ההלכתיות שיש על זה? מילא שאני בצבא עם חיילים חילוניים שלא אכפת להם בכלל מהסדר, אז אני דואג להם לאוכל אחר הצהריים לפני כניסת החג שכדי שיגיעו פחות רעבים לסדר, אבל אני מודע שמה שאני עושה זה ממש ממש לא לכתכילה ואני לא הייתי ממליץ את זה לעורכי סדרים שלא חייבים את זה!
באופן כללי לא כל כך הרשמת אותי עם העצות האלה, דווקא ציפיתי ממך להרבה יותר כמו שאתה רגיל בד"כ להביא דברים ממש טובים!





שם השולח: Benny (האתר שלי) תאריך: 21/03/10, 05:43:42


שלום רוני,
1. אכן, מי שעורך את הסדר הוא בעיני "רב הסדר" ותפקידו להורות וללמד למשתתפי הסדר, ובייחוד לילדים הקטנים. מדבריך משמע שאינך עורך הסדר ושאף לא משתתפים בסדר שלך ילדים קטנים - אז רשימה זו אינה מיועדת לך.
2. בשולחן ערוך שאני מכיר יש איסור לאכול סעודת פת משעה עשירית, האם אצלך כתוב אחרת?

צר לי שאכזבתי אותך הפעם.





שם השולח: אסף תאריך: 23/03/10, 09:35:40


דווקא ( = בהקשר של רוני!) מאמץ את העצות.
עניין תשומת הלב לגבי סידור הישיבה, ונתינת הדעת על התפתחויות השיח האפשריות בין קבוצות ממשפחות שונות (מבוגרים וילדים) חשוב מאוד בליל הסדר, ולרוב נעשה בהיסח הדעת.
חג שמח.

דוד ארוון אמר/ה...

בעניין הדיון לגבי אוכל בערב פסח - גם לאחר שעה עשירית אין בעיה לאכול פירות וירקות (ואפילו אורז למי שאוכל בפסח).

בכל מקרה אי אפשר לאכול מצות (בערב פסח זה כבר איסור מצד הדין ולא המנהג) ואפשר יופי להתמלא מפירות.

אגב, זו עיצה טובה מאד למי שעורך את הסדר בחו"ל. אמנם השנה הזיזו את שעון הקיץ באירופה רק בשבת חוה"מ, אבל רוב השנים ליל הסדר כבר יוצא בזמן שעון הקיץ, מה שאומר - שעה נוספת להמתין לאוכל.

ובעיקר בעיקר אם יש לך אורחים חסרי מנוח (ע"ע ילדים ואפילו ילדיך שלך), בהחלט יש מקום לאכול בערב פסח מה שמותר לפי ההלכה.

ותודה לרב הצעיר.

נ.ב., אני הייתי מוסיף שיש להכין שקית לכל משתתף שתכלול בתוכה 4-5 כזיתות מצה (לפי המנהג) ו-2 כזיתות חסה (מרור). אני שוקל לפני החג ושם כל כזית בשקית וכל מה שנשאר לעשות הוא רק לחלק את מה שצריך בזמן ובמקום שצריך ולא צריך לאמוד/לשקול בסדר ולגרום לכולם להמתין.

בברכה.